Правознавство. Розробки уроків.



Основні функції сучасної сім'ї


Тема.    Злочин. Як не стати жертвою злочину.

Мета: розкрити зміст понять кримінального права та злочину;
            схарактеризувати ознаки злочину; назвати види злочинів; розвивати
                    вміння працювати з нормативними актами; робити висновки,  
                      аналізувати ситуації, працювати зі схемами; надати модель поведінки в
            ситуаціях загрози стати жертвою злочину, виховувати нетерпимість до
            злочину.
Обладнання: Конституція України, Кримінальний кодекс України, картки з
                         ситуаціями, картки, в яких зазначено правила поведінки в
                         ситуаціях загрози стати жертвою злочину, схеми.
Тип уроку: Комбінований.
Епіграф
Гросмейстер повинен зробити вибір
                                                             між чорною і білою клітиною.
                                                                     Кожного дня, кожної миті людина
                                                                        вибирає між добром і злом.
С. Лець.

План
1.     Кримінальне право та поняття злочину.
2.     Ознаки та види злочинів.
3.     Склад злочину.
4.     Причини скоєння злочину.
5.     Наслідки злочину для особи та суспільства.
6.     Як не стати жертвою злочину.

Хід уроку.
І Організаційний етап.
Перевірка домашнього завдання.
На минулому уроці ми розглянули відносини, які регулює адміністративне право, вчинення адміністративного порушення та відповідальність за нього.

1.     Дайте визначення поняття «адміністративне право».
                                (Це система адміністративних норм, що регулюють і
                                 охороняють особливе коло суспільних відносин у сфері
                                  державного управління)
2.     Дайте визначення поняття «адміністративне правопорушення» 
                                  (Адміністративним правопорушенням, або    
                                  проступком визнається протиправне, винне (умисне  
                                  або необережне) діяння (дія чи бездіяльність), яке   
                                  посягає на громадський порядок, власність,  права і   
                                  свободи громадян, на встановлений порядок управління 
                                  і за яке законом передбачено адміністративну   
                                  відповідальність)
3.     Назвіть вік притягнення до адміністративної відповідальності.
                                  (16 років)
4.     Які правопорушення найчастіше скоюють неповнолітні?
                                        ( - дрібне викрадення чужого майна,
                                          -- засмічення лісів відходами,
                                          -- порушення вимог пожежної безпеки в лісах,
                                           -- порушення правил дорожнього руху,
                                           -- безквитковий проїзд,
                                           -- дрібне хуліганство,
                                           -- куріння тютюнових виробів у заборонених
                                               місцях,
--  розпивання спиртних напоїв у громадських
     місцях,
-- поява у громадських місцях у п’яному вигляді,
 -- азартні ігри, ворожіння в громадських місцях.)
5.     Які ви знаєте види адміністративних стягнень?
                                            ( штраф, попередження, конфіскація, виправні
                                              роботи, адміністративний арешт)
6.     Які особи мають право накладати адміністративне стягнення?
                                           ( співробітники ДАЇ, контролери в транспорті,    
                                            суд, адміністративні комісії, посадові особи 
                                            різних контрольних органів)
7.     Домашнім завданням було  знайти цікаві закони які діють, не втратили чинності й у разі їх порушення людину чекає покарання.

ІІ Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

Послухайте ситуацію і дайте відповідь на запитання:
     Літнього вечора діти ганяли у дворі м’яча, і якийсь юний «Мара дона» поцілив у вікно першого поверху. Тієї ж миті з дому вискочив хазяїн злощасної квартири, почав сварити винуватця. Той тільки огризався: «Подумаєш, злочин!», вважаючи свій вчинок прикрою випадковістю. Проте розгніваний чоловік не мав сумніву, що розбити шибку в його помешканні – означає скоїти злочин.
n  Хто з них правий?
n  У якому разі поганий вчинок слід вважати злочином?

ІІІ Вивчення нового матеріалу.

1.      Кримінальне право та поняття злочину.
                                     
   Історія злочинності, нажаль, така ж давня, як історія людства. Споконвічно людина поділяє чужі та власні вчинки на добрі і погані, на цілком прийнятні і не прийнятні. Тому епіграфом до нашого сьогоднішнього уроку стануть слова Леця: Гросмейстер повинен зробити вибір
           між чорною і білою клітиною.
           Кожного дня, кожної миті людина
           вибирає між добром і злом.
Найбільш небезпечні прояви людської поведінки, які можуть загрожувати окремій людині, групі людей, суспільству та державі, вважають злочином.
   Відносини, які виникають між особою, що вчинила злочин, та уповноваженими органами (прокуратура, міліція, суд, ) регулюються нормами кримінального права. Джерелом кримінального права є Кримінальний кодекс України.
    У статті 11 Кримінального кодексу України поняття злочину визначено таким чином:
Злочином є передбачене винне діяння (або бездіяльність), вчинене суб’єктом
                  злочину.

2.     Ознаки та види злочинів.

Серед правопорушень найбільш небезпечним є злочин. Злочин як і будь-яке інше правопорушення є вчинком людини. Злочин відрізняється від інших правопорушень та цілком правомірних вчинків за такими ознаками:
n  протиправність,
n  суспільна небезпечність,
n  винність,
n  кримінальна відповідальність.
Залежно від форми вини злочини можна поділити на
n  умисні і
n  необережні.
Залежно від ступеня завершеності злочинної діяльності на:
n  закінчені,
n  незакінчені.
Залежно від характеру та ступеня суспільної небезпечності всі передбачені кримінальним законодавством злочини поділяються на групи:
       (робота з підручником  ст.  179)
-- Злочин невеликої тяжкості – незаконне розголошення лікарської
                                                           таємниці, випуск або реалізація
                                                           недоброякісної продукції.
-- Злочин середньої тяжкості – незаконне рубання лісу, наруга над
                                                          могилою.
     -- Тяжкий злочин – грабіж із проникненням до помешкання, магазину,
                                         захоплення заручників.
      -- Особливо тяжкий злочин – державна зрада, умисне вбивство,
                                                            бандитизм, диверсія.
У будь – якому випадку покарання має відповідати тяжкості злочину. Найсуворішого покарання зазнають злочинці – рецидивісти, тобто ті особи, які вже мають судимість, проте не полишають своєї соціально – небезпечної діяльності, знову вдаючись до злочину.

(Правові ситуації  - робота в групах)
n  Визначте ступінь тяжкості злочинів в правових ситуаціях

1.     Громадянин країни Г. займався на території України збором інформації, що становила державну таємницю.
2.      Група осіб із п’ять чоловік протягом двох років здійснювала викрадення людей.
3.     Медсестра пологового будинку на прохання громадянки Н. , яка народила дитину з фізичними вадами, підмінила її дитину на іншу.
4.     Лікар в інтерв’ю газеті повідомив про захворювання на СНІД громадянина Н.
5.     Група осіб з трьох чоловік, скориставшись повінню та відсутністю господарів, що були евакуйовані, забирали цінні речі в залишених будинках.
6.     Група підлітків віком від 13до 17 років вночі, зламавши замок, проникла у сільський магазин і вкрала товар на 5000 грн.
7.     Під час полювання мисливець почув у кущах важкі кроки і очікуючи з цього напрямку появи звіра, здійснив постріл з рушниці. Але, як виявилося, замість звіра до місця розташування мисливців наближався їхній товариш, що запізнився. Чоловік отримав важке поранення, від якого пізніше помер у лікарні.
8.     Група молодиків намагалася відкрити автомобіль з метою його викрадення. Їх було затримано нарядом патрульно – постової служби міліції.

3.      Склад злочину.

Склад злочину – це сукупність  встановлених у кримінальному законі
                               об’єктивних і суб’єктивних ознак, що визначають вчинене
                               суспільно небезпечне діяння (дію чи бездіяльність) як злочин.
Елементи злочину   (робота з підручником   ст. 181.)

Розглянемо докладніше суб’єкт злочину.
Суб’єктом злочину  є фізична особа, що скоїла злочин у віці, з якого настає кримінальна відповідальність.
---  А з якого віку настає кримінальна відповідальність?
                                    (За Кримінальним кодексом кримінальній 
                                    відповідальності  підлягають особи, що досягли до 
                                    скоєння злочину 16 років; особи, що скоїли злочин у віці 
                                    від 14 до 16 років, підлягають кримінальній 
                                    відповідальності за умисне вбивство, посягання на 
                                    життя державного чи громадського діяча,
                                   працівника правоохоронних органів тощо, диверсію,
                                   бандитизм, умисне тяжке та середнє тілесне
                                  ушкодження, терористичний акт, захоплення заручників,
                                 крадіжку, незаконне заволодіння транспортним засобом,
                                 хуліганство(якщо здійснюється групою осіб)

n  Я бачу вже трохи заморилися, тому ми з вами зараз згадаємо дитинство, дитячі мультики, казки і трохи  пограємось.

 Казкова правознавча вікторина.

1.     Згадайте казку О.Толстого «Золотий ключик», або  «Пригоди Буратіно». Назвіть усіх персонажів, які у ній скоїли злочин.
2.     Казка Г.Х.Андерсена «Дюймовочка». Які злочини були скоєні проти Дюймовочки?
3.     Російська народна казка «Колобок». Хто в цій казці скоїв найнебезпечніший злочин?
4.     Мультфільм «Ну, постривай!» Чи правомірно діяв вовк, хапаючи чужі транспортні засоби переслідуючи зайця?
5.     Казка «Вовк і семеро козенят»  Який злочин скоїв вовк?

4.     Причини скоєння злочину.

n  Діти а як  ви думаєте чому люди, особливо підлітки скоюють злочини? Яка причина?

-- Психічні відхилення,
-- погане знання законів,
-- алкоголізм,
-- наркоманія,
-- низький життєвий рівень,
-- низький рівень виховання,
-- недосконалість законів,
-- низький рівень охорони правопорядку,
-- самоствердження,
-- бажання виглядати дорослими,
-- крайня байдужість,
-- заради наживи,
-- кримінальне оточення.

5.     Наслідки злочину для особи та суспільства.

      У житті ми часто стикаємось з різними вчинками людей, які порушують права інших осіб та суспільства в цілому. Будь-який вчинок, що порушує встановлені і схвалені суспільством правила, завдає шкоди іншим людям, є викликом суспільству. Які ж наслідки злочину?  Покарання. Дуже прикро що на сьогоднішній день велику кількість злочинів скоюють  неповнолітні.

  Я пропоную вам переглянути невелике відео і зробити певні висновки.

6.     Як не стати жертвою злочину.

Я думаю всі зрозуміли що таке злочин і кого ми називаємо злочинцями.  Але ще існує поняття «жертва злочину»

 Учні складають портрет "жертви злочину"

І Підбиття підсумків уроку.

    Учитель оцінює роботу кожного учня та роздає пам’ятки учням «Щоб не стати жертвою злочину, пам’ятай»

V  Релаксація.

Вправа «Віночок»

 Діти разом з вчителем стають у коло і по черзі кладуть руку на плече сусідові зліва, або справа, але всі в одному напрямку, і дарують знання, або навички, набуті впродовж уроку. Вкінці вінок замикається.

n  Сьогодні ми створили вінок нових знань. Приймаючи руки ми не розриваємо вінок, а приєднуємось до великого вінка тих, хто вже здобув певні знання. І я надіюсь, що ми з вами ніколи не скоємо злочин. Ми можемо згадати про наш віночок і в радісну і в тяжку хвилину – хай наше коло дасть нам підтримку.

VІ  Домашнє завдання.

Опрацювати § 25. Обговоріть отриману інформацію удома з батьками, зі своїми друзями.



Немає коментарів:

Дописати коментар